fredag 10. august 2012

Amazonas

Plutselig var det bare meg og Kristian igjen i Peru. Vi hadde en uke.. what to do... googla litt rundt på nettet, og var innom flybilletter til diverse naboland og plasser vi aldri hadde hørt noe særlig om. Valget falt på Iquitos- jungelbyen. Her fikk vi varme( men langt i fra FOR varmt sa den østeriske jenta på hostellet i Lima) og forhåpentligvis noen avslappende dager.

Det starta med full fres fra vi landa. I løpet av 2.5 time var vi i en liten og ustødig båt på full fart mot jungelen. Taxisjåføren introduserte oss for "Wimba tours" reisebyrå og vips var turen betalt. Dany var guiden vår,og engasjert fra første stund. Vi ble plassert på en lodge nær elva. Etter 3 timer venting i hengekøya var det Almuerzo. Stekt fisk og ris. Etter lunsj fikk vi tildelt støvler og tok en liten gåtur rundt i jungelen. Senere fikk vi vite at dette var en " how to survive in the jungle" tur, men det eneste jeg husker var at vi kunne klatre opp i et tre og spise noe sopp om uhellet var ute. Så var det tilbake i hengekøya etter en dusj sammen med frosker og andre dyr, før vi fikk middag. Fisk og ris.

Dag 2 var en kort kanotur til en stamme som vi dansa med, og en tur til "dyreparken" der vi fikk holde apekatter, slanger og fugler. Fikk også holde en "sleepy monkey" i løpet av dagen, og det må være favorittdyret vårt.

Dag 3 var pirajafisking. Kristian fikk to og jeg en. Det var lunsjen, sammen med ris selfølgelig. Og noe råkost. Etter lunsj  lette vi etter delfiner og svømme med, men fant ingen. Ble derfor litt leiking på stranda med noen unger, og ellers en fin båttur. Mye dautid alle dagene, så at vi hadde en dag igjen var perfekt. Kristian holdt på å renne bort også hver dag, så vi gledet oss til litt mer luftige rom i Iquitos.

Siste dagen var "spa" dagen, og vi rulla oss i gjørme og bada i Amazonas. Til lunsj var det selfølgelig fisk og ris, noe jeg faktisk ikke klarte å ha i meg, da jeg var utrolig lei samme smakene i 4 dager. Kjøpte derfor noe tørt brød med mugg på i den lokale sjappa. Båten gikk tilbake rundt kl tre, og vi avtalte med Dani og ta en øl eller to med han samme kveld. Siden det var lørdag.

Fant et dyrt hotell med aircondtion, fordi noen på Wimba tydeligvis hadde glemt å reserve til oss. Var mer en klar for noe skikkelig ikke-peruansk mat, så det blei digg pizza, og en mugge med vin. Etter mugga med vin møtte vi Dani og to tanter, og reiste til Iquitos svar på Valdresmarken. Spotta EN turist i tillegg til oss som prøvde å holde rytmen med ei lokal dame utpå plassen, og så relativt teit ut. Det ble øl og salsadansing med Dani på meg, og øl og et eller annet dansing med tante nr 1 på Kristian. Tok kvelden rundt kl to,noe som var helt greit.

Neste dag våkna vi av at hotellmannen banka på døra og sa at guiden vår venta nede. Jeg kledde fort på meg og fant en fremdeles full Dani i resepsjonen. Skjønte ikke et ord av hva han sa, og avtalte å spise frokost med han. Så bar det avgårde med Mototaxi, vi skulle alle tre på stranda. Stoppa hos bestemoren og plukka opp tante nr 1. Hun satt og passa sekken til meg og Kristian på stranda, mens vi bada. Ikke en kvit sjel å se på hele stranda. Ble solbrente og tok en tidlig kveld etter vond lasagne i byen.

Ble nok en gang vekt av hotellmannen som sa at guiden venta. Sto opp, avtalte å møte han kl to for en tur på markedet. Spiste frokost og tok en Mototaxi til en annen strand med en stusselig dyrepark. Fikk litt mer digg strandliv før vi dro på et illeluktende, men spennende marked rett ved hotellet. Dani forklarte og styra på som vanlig. Tok et farvel med vår kjære guide, og kom oss til flyplassen. Flyet var selvsagt to timer forsinka, så vi fikk en lokal helt til å kjøre oss til en restaurant der vi spiste kylling og tortilla. Fløy til Lima og kom fram rundt midnatt. Dama på hostellet hadde sovna, så vi skreiv oss inn i boka i resepsjonen, tok en nøkkel og la oss. Kristian måtte opp veldig tidlig, og fløy tilbake til Norge. Jeg begynte derimot mitt prosjekt " på tur alene".