tirsdag 14. august 2012

Mine nye reisekompiser fra Israel

Jeg rakk å føle meg alene i ca 3 min, før jeg møtte to blide karer ved frokostbordet på hostellet. To karer fra Israel(far og sønn) skulle jammen ta samme nattbuss som meg til Huaraz. De ville gjerne ha meg med til Lima Centro, men jeg hadde gleda meg lenge til å prøve Golds Gym. Vet det høres teit ut å dra på et treningssenter i selveste Peru, men Lima har ikke det beste været på denne tiden, og jeg ville ha en ordentlig god økt for høgda igjen. Og det ble det. Intervaldrag på mølle og hard styrketrening etterpå. Den diggeste varmeste dusjen etterpå var nesten verdt penga i seg selv. Fornøyd og sulten gikk jeg oppover Mariscal, fant en kafe, og kjøpte digg fruktsalat med yogurt og honning. Boka var selvsagt med, og "spis, elsk, lev" tittelen passa bra i det øyeblikket. Rart hvor fort tiden egentlig går selv om en har utrolig lite å gjøre.

Plutselig var kl tre. Hadde en halvegs avtale med Kattia kl halv åtte, som jeg møtte på fest i Oslo før jeg reiste. Fiksa og ordna litt mat til bussturen, hang på hostellet litt, og stakk ned til Larmascal ved sjøen for å møte henne. Satt på Starbuck i en times tid med boka mi. Kl åtte var hun fremdeles ikke å se, så jeg tusla ned til en annen restaurant for å spise suppe. Trengte litt middag før den lange bussturen. Mens jeg satt der ringte hun meg, og vi møttes i en halvtime for en smoothie. Det hadde vært en trafikkulykke, og derfor kom hun så sent. Ville gjerne at jeg skulle komme tilbake til Lima helga før jeg reiser til Norge igjen, noe som selfølgelig hadde vært super hyggelig. Jeg vet ikke planene mine enda, så må se det ann. Fant mine to israelske reisekompiser, og vi dro til bussterminalen. Disse to karene hadde aldri vært i Sør-Amerika, og alt var nok litt uvant for de. Likevel hadde de en fantastisk humor, og det kommer en langt med. Jeg ble sittende ved siden av en kar fra en eller annen plass i nærheten av Arequipa. Hva de spiste, gjorde og hva jeg kunne gjort i Arequipa var stort sett det vi snakka om. Eller det han snakka om. Etter et par timer med " In Arequipa, we ..." sa jeg takk for samtalen og la meg godt til rette i stolen, klar for 6 timer søvn. Klarte ihvertfall 4. Svingete veier oppover og oppover, og den siste timen sto sola opp, og snøkledde fjell kom til syne. Blir rørt av sånt.
Alle tre kom seg av bussen, og fant en taxi til et dyrt hotell som var reservert fra Lima til oss. Triplebedrom funka fint, jeg hadde så og si et eget rom. Dagen gikk stort sett med til søvn og tusling i gatene i Huaraz. Barak var på hugget og ville på tur med EN gang. Vi fant noen andre folk på hotellet som ville til Lago 69, og bestilte sammen en taxi til neste morgen. Middag med gutta mine, og et glass vin før jeg stupte i seng. Hadde tenkt oss på extreme bar, men droppa det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar